Βιογραφικό
Η Φωτεινή Κακόγιαννου είναι Εκπαιδευτικός και απόφοιτος του Αρχαιολογικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών. Αποφοίτησε με άριστα και κατόπιν εργάστηκε ως επόπτης ανασκαφών στην εφορεία αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου με έδρα την Σάμο. Συμμετείχε σε προγράμματα ανασκαφών στην περιοχή Ακρωτηρίου Σαντορίνης ( 1988-1989). Πορίσματα εργασιών της που αναφέρονται στην προϊστορική αρχαιολογία έχουν δημοσιευθεί στο τοπικό περιοδικό «Έλευσις»,περιοχής Βόλου Μαγνησίας (1998-1999). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου του τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής- Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με κατεύθυνση «Συστηματική Φιλοσοφία», και γενικό βαθμό «Λίαν Καλώς» ) οκτώ. Εκπονεί διδακτορική διατριβή στο ΕΚΠΑ ( τμήμα ΦΠΨ, τομέας Φιλοσοφίας) με θέμα «Αρχαιοελληνικές και ρωμαϊκές πηγές και επιδράσεις στο Κοινωνικό Συμβόλαιο του ΡΟΥΣΣΟ» με επόπτη τον τακτικό καθηγητή Μ. Δημητρακόπουλο. Συγχρόνως ασχολείται με την εσωτερική φιλοσοφία, τα αρχαία ελληνικά μυστήρια και την ερμηνεία κειμένων παλαιογραφίας, ενώ παράλληλα φοιτά στο μεταπτυχιακό τμήμα συγκριτικής γλωσσολογίας. Είναι επίσης κάτοχος M.Sc. Ομοιοπαθητικής.
Είναι Καθηγήτρια φιλόλογος με ενεργή παρουσία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το Υπουργείο παιδείας, ενώ παράλληλα ασχολείται με συγγραφικό έργο (άρθρα της δημοσιεύονται κατά καιρούς σε επιστημονικά περιοδικά) και το όνομα της αναφέρεται συχνά σε βιβλιοκριτικές και παρουσιάσεις νέων συγγραφέων.
Η Ομιλία: Ο Πρόγονος του Χριστουγεννιάτικου Δέντρου
Η Ειρεσιώνη (από το είρος = έριον, μαλλίον) είναι κλάδος αγριελιάς (κότινος) στολισμένος με γιρλάντες από μαλλί λευκό και κόκκινο και τους πρώτους φθινοπωρινούς καρπούς (σύκα, καρύδια, αμύγδαλα, κάστανα, δημητριακά, κ.λ.π., εκτός του μήλου και του αχλαδιού). Ήταν έκφραση ευχαριστίας για την γονιμότητα του λήξαντος έτους και παράκληση συνεχίσεως της γονιμότητας και ευφορίας και κατά το επόμενο έτος και ήταν αφιερωμένη στην Αθηνά, τον Απόλλωνα και τις Ώρες (Ευνομία, Δίκη, Ειρήνη).
Την εβδόμη ημέρα του μηνός Πυανεψιώνος (22 Σεπτεμβρίου – 20 Οκτωβρίου), παιδιά των οποίων και οι δύο γονείς ζούσαν ,περιέφεραν την Ειρεσιώνη στους δρόμους της πόλης των Αθηνών τραγουδώντας τις καλένδες (κάλαντα) από σπίτι σε σπίτι, παίρνοντας το φιλοδώρημά τους από τον νοικοκύρη ή την κυρά και όταν έφθαναν στο σπίτι τους κρεμούσαν την Ειρεσιώνη πάνω από την εξώπορτά τους, όπου έμενε εκεί μέχρι την ιδία ημέρα του νέου έτους, οπότε, αφού τοποθετούσαν την νέα, κατέβαζαν την παλιά και την έκαιγαν. Άλλα παιδιά κρεμούσαν την Ειρεσιώνη πάνω από την θύρα του Ιερού του Απόλλωνος.
Ιδού ένα απόσπασμα από τα κάλαντα :
Η Ειρεσιώνη φέρνει κάθε τι καλό, σύκα και αφράτα ψωμάκια που μας τρέφουν και μέλι γλυκό και λάδι απαλό και ξέχειλους κύλικες με καλό κρασί για να μεθύσει και να κοιμηθεί.
"Τα κλαδιά των δέντρων τα στόλιζαν με άνθη, ταινίες (κορδέλες), έρια (μαλλιά) και μικράς σφαίρας εκ μετάλλου, που παρίσταναν τους πλανήτας, τον Ήλιον και την Σελήνην." Ιστορία της λατρείας του Βάκχου. Χ. Ζανμέρ.;""
Εκτός από τα κλαδιά της ελιάς, περιέφεραν επίσης και κλαδιά Δάφνης προς τιμήν του Απόλλωνος στα Θαργήλια, εορτή που ετελείτο την Άνοιξη (27 Απριλίου – 26 Μαΐου), όπου πάλι έκαιγαν την παλιά Ειρεσιώνη και κρεμούσαν την νέα έξω από τις πόρτες τους.
Πρόγονος λοιπόν του Χριστουγεννιάτικου δέντρου είναι η Ειρεσιώνη , όπου μέσω αυτής μεταδόθηκε το έθιμο του στολισμένου δέντρου στους βόρειους λαούς από τους Έλληνες ταξιδευτές, οι οποίοι ελλείψεως ελαιοδένδρων, στόλιζαν κλαδιά από τα δέντρα που εφύοντο στον κάθε τόπο.
Το έθιμο της Ειρεσιώνης καταδικάστηκε ως ειδωλολατρικό από το θεοκρατικό καθεστώς του Βυζαντίου και απαγορεύτηκε η τέλεσίς του. Αιώνες αργότερα το ίδιο έθιμο επανήλθε με την μορφή Χριστουγεννιάτικου και Πρωτοχρονιάτικου δένδρου από τους Βαυαρούς που συνόδεψαν τον Όθωνα στην Ελλάδα, ως δικό τους Χριστουγεννιάτικο έθιμο.
Παρ’ όλα αυτά, το έθιμο της Ειρεσιώνης υπήρχε πάντα στην ιστορική μνήμη των Ελλήνων, γι αυτόν τον λόγο, το Χριστουγεννιάτικο δένδρο υιοθετήθηκε αμέσως.
Η εκδήλωση
Το Φεστιβάλ Χειμερινού Ηλιοστασίου 2015 είναι το 2ο Φεστιβάλ που πραγματοποιείται υπό την οργανωτική ευθύνη των Φίλων Αστρολογίας Ελλάδος. Πραγματοποιείται στο ξενοδοχείο Novus, την Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 10:00 με 20:00 και περιλαμβάνει ομιλίες, εκθέτες και ένα εκτεταμένο σεμινάριο για τις Τεχνικές Ερμηνείας του Γενέθλιου Χάρτη.
Η είσοδος είναι στα 3 ευρώ, ενώ για όσους θα παρακολουθήσουν το σεμινάριο (14:00 με 20:00) θα υπάρχει ένα συνολικό κόστος της τάξης των 10 ευρώ. Σε όσους το επιθυμούν μπορεί να δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης.
Πληροφορίες: 6945.807566, 6949.898709
Η Φωτεινή Κακόγιαννου είναι Εκπαιδευτικός και απόφοιτος του Αρχαιολογικού τμήματος του Πανεπιστημίου Αθηνών. Αποφοίτησε με άριστα και κατόπιν εργάστηκε ως επόπτης ανασκαφών στην εφορεία αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου με έδρα την Σάμο. Συμμετείχε σε προγράμματα ανασκαφών στην περιοχή Ακρωτηρίου Σαντορίνης ( 1988-1989). Πορίσματα εργασιών της που αναφέρονται στην προϊστορική αρχαιολογία έχουν δημοσιευθεί στο τοπικό περιοδικό «Έλευσις»,περιοχής Βόλου Μαγνησίας (1998-1999). Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου του τμήματος Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής- Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με κατεύθυνση «Συστηματική Φιλοσοφία», και γενικό βαθμό «Λίαν Καλώς» ) οκτώ. Εκπονεί διδακτορική διατριβή στο ΕΚΠΑ ( τμήμα ΦΠΨ, τομέας Φιλοσοφίας) με θέμα «Αρχαιοελληνικές και ρωμαϊκές πηγές και επιδράσεις στο Κοινωνικό Συμβόλαιο του ΡΟΥΣΣΟ» με επόπτη τον τακτικό καθηγητή Μ. Δημητρακόπουλο. Συγχρόνως ασχολείται με την εσωτερική φιλοσοφία, τα αρχαία ελληνικά μυστήρια και την ερμηνεία κειμένων παλαιογραφίας, ενώ παράλληλα φοιτά στο μεταπτυχιακό τμήμα συγκριτικής γλωσσολογίας. Είναι επίσης κάτοχος M.Sc. Ομοιοπαθητικής.
Είναι Καθηγήτρια φιλόλογος με ενεργή παρουσία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση και το Υπουργείο παιδείας, ενώ παράλληλα ασχολείται με συγγραφικό έργο (άρθρα της δημοσιεύονται κατά καιρούς σε επιστημονικά περιοδικά) και το όνομα της αναφέρεται συχνά σε βιβλιοκριτικές και παρουσιάσεις νέων συγγραφέων.
Η Ειρεσιώνη (από το είρος = έριον, μαλλίον) είναι κλάδος αγριελιάς (κότινος) στολισμένος με γιρλάντες από μαλλί λευκό και κόκκινο και τους πρώτους φθινοπωρινούς καρπούς (σύκα, καρύδια, αμύγδαλα, κάστανα, δημητριακά, κ.λ.π., εκτός του μήλου και του αχλαδιού). Ήταν έκφραση ευχαριστίας για την γονιμότητα του λήξαντος έτους και παράκληση συνεχίσεως της γονιμότητας και ευφορίας και κατά το επόμενο έτος και ήταν αφιερωμένη στην Αθηνά, τον Απόλλωνα και τις Ώρες (Ευνομία, Δίκη, Ειρήνη).
Την εβδόμη ημέρα του μηνός Πυανεψιώνος (22 Σεπτεμβρίου – 20 Οκτωβρίου), παιδιά των οποίων και οι δύο γονείς ζούσαν ,περιέφεραν την Ειρεσιώνη στους δρόμους της πόλης των Αθηνών τραγουδώντας τις καλένδες (κάλαντα) από σπίτι σε σπίτι, παίρνοντας το φιλοδώρημά τους από τον νοικοκύρη ή την κυρά και όταν έφθαναν στο σπίτι τους κρεμούσαν την Ειρεσιώνη πάνω από την εξώπορτά τους, όπου έμενε εκεί μέχρι την ιδία ημέρα του νέου έτους, οπότε, αφού τοποθετούσαν την νέα, κατέβαζαν την παλιά και την έκαιγαν. Άλλα παιδιά κρεμούσαν την Ειρεσιώνη πάνω από την θύρα του Ιερού του Απόλλωνος.
Ιδού ένα απόσπασμα από τα κάλαντα :
Η Ειρεσιώνη φέρνει κάθε τι καλό, σύκα και αφράτα ψωμάκια που μας τρέφουν και μέλι γλυκό και λάδι απαλό και ξέχειλους κύλικες με καλό κρασί για να μεθύσει και να κοιμηθεί.
"Τα κλαδιά των δέντρων τα στόλιζαν με άνθη, ταινίες (κορδέλες), έρια (μαλλιά) και μικράς σφαίρας εκ μετάλλου, που παρίσταναν τους πλανήτας, τον Ήλιον και την Σελήνην." Ιστορία της λατρείας του Βάκχου. Χ. Ζανμέρ.;""
Εκτός από τα κλαδιά της ελιάς, περιέφεραν επίσης και κλαδιά Δάφνης προς τιμήν του Απόλλωνος στα Θαργήλια, εορτή που ετελείτο την Άνοιξη (27 Απριλίου – 26 Μαΐου), όπου πάλι έκαιγαν την παλιά Ειρεσιώνη και κρεμούσαν την νέα έξω από τις πόρτες τους.
Πρόγονος λοιπόν του Χριστουγεννιάτικου δέντρου είναι η Ειρεσιώνη , όπου μέσω αυτής μεταδόθηκε το έθιμο του στολισμένου δέντρου στους βόρειους λαούς από τους Έλληνες ταξιδευτές, οι οποίοι ελλείψεως ελαιοδένδρων, στόλιζαν κλαδιά από τα δέντρα που εφύοντο στον κάθε τόπο.
Το έθιμο της Ειρεσιώνης καταδικάστηκε ως ειδωλολατρικό από το θεοκρατικό καθεστώς του Βυζαντίου και απαγορεύτηκε η τέλεσίς του. Αιώνες αργότερα το ίδιο έθιμο επανήλθε με την μορφή Χριστουγεννιάτικου και Πρωτοχρονιάτικου δένδρου από τους Βαυαρούς που συνόδεψαν τον Όθωνα στην Ελλάδα, ως δικό τους Χριστουγεννιάτικο έθιμο.
Παρ’ όλα αυτά, το έθιμο της Ειρεσιώνης υπήρχε πάντα στην ιστορική μνήμη των Ελλήνων, γι αυτόν τον λόγο, το Χριστουγεννιάτικο δένδρο υιοθετήθηκε αμέσως.
Η εκδήλωση
Το Φεστιβάλ Χειμερινού Ηλιοστασίου 2015 είναι το 2ο Φεστιβάλ που πραγματοποιείται υπό την οργανωτική ευθύνη των Φίλων Αστρολογίας Ελλάδος. Πραγματοποιείται στο ξενοδοχείο Novus, την Κυριακή 20 Δεκεμβρίου 10:00 με 20:00 και περιλαμβάνει ομιλίες, εκθέτες και ένα εκτεταμένο σεμινάριο για τις Τεχνικές Ερμηνείας του Γενέθλιου Χάρτη.
Η είσοδος είναι στα 3 ευρώ, ενώ για όσους θα παρακολουθήσουν το σεμινάριο (14:00 με 20:00) θα υπάρχει ένα συνολικό κόστος της τάξης των 10 ευρώ. Σε όσους το επιθυμούν μπορεί να δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης.
Πληροφορίες: 6945.807566, 6949.898709
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου